Galleria Ama 7.9-29.9.2013
Tiina Heiskan näyttely Galleria Amassa käsittää 16 maalausta hänen tänä vuonna maalaamastaan sarjasta Lampi. Heiskan taiteelle on ollut tyypillistä naiseuden ja seksuaalisuuden kuvaaminen hyvin persoonallisella ja omakohtaisella tavalla. Hän käyttää maalaustensa lähtökohtana valokuvia, jotka on otettu todellisissa tiloissa. Maalausprosessin aikana nämä tilat muuttuvat moniulotteiseksi sielunmaisemiksi. Heiskan käyttää maalauksissaan usein peilikuvia tai vedestä syntyviä heijastumia, jotka monistavat ja vääristävät tilavaikutelman ja jotka saavat henkilöhahmot kahdentumaan tai moninkertaistumaan. Katsojan tehtäväksi jää tilojen muodon ja henkilöiden tilallinen hahmottaminen ja oma suhtautuminen niihin.
Heiskan uudet maalaukset poikkevat aiemmista siinä, että kun kohteena on ennen aikuinen nainen on keskipisteenä nyt nuori tyttö. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sisätilat ovat vaihtuneet luonnonamisemaksi - sarjan nimen mukaisesti metsälammeksi. Vaikka pohjana on edelleen valokuva, maalausprosessin kautta se muuttuu mielikuvitusmaisemaksi - kuin joutsenlammeksi, jolle tapahtumat sijoittuvat. Peilien ja veden aiheuttamien kuvajaisten avulla maalauksiin syntyy monitulkintaisia pirstaloituneita ja niiden kautta unenomainen ilmapiiri.
Vaikka kaikissa töissä on henkilöhahmoja, jotka jopa osin siirtyvät maalauksesta ja teossarjasta toiseen, huomio kiinnittyy ennen kaikkea maalausten kokonaistunnelmaan. Maalausten taustalla olevat kertomukset ja niiden sadunomaisuus suodattuvat katsojan päässä mielenmaiseman ja katsojan alitajunnan kuviksi. Kaiken pohjana on luonnollisesta Heiskan taidokas maalaustekniikka. Kyseessä ovat ennen kaikkea maalaukset, joista voi nauttia niin halutessaan puhtaana maalaustaiteena etenkin kun abstraktisuus on uudessa sarjassa lisääntynyt.
Erityisen onnistuneita ovat nuoria naisia ja tyttöjä tylli- tai juhlapuvuissa kuvaavat teokset. Niissä tytöt ovat kävelyllä usvaisessa metsässä saapuen pienelle lammelle. Veden ja heijastavien pintojen merkitys on tärkeä sekä maalausten komposiolle että niiden tunnelmalle. Ballerinanoloinen tyttö kahlaamassa metsälammella herättää unenkaltaisen tunnelman, jota korostaa henkilöhahmon kahdentuminen tai moninkertaistuminen heijastusten kautta.
Metsälammen luonnonmaisemaan sijoittuvien töiden rinnalla hyvä esimerkki Heiskan maalaustyylin toimivuudesta on se, miten hän muuttaa tavallisen olohuonenäkymän peiliheijastumien ja ekspressiivisen maalaustekniikkansa avulla Liisan ihmemaaksi.
Kokonaisuutena Heiskan maalaukset ovat muuttuneet entistä abstraktimmeiksi. Niissä on edelleen aina mukana ihmishahmo tai hahmoja, mutta niiden merkitys on muuttunut pienemmäksi jääden usein viitteelliseksi tai valoenkelin kaltaiseksi aaveeksi. Samalla teosten puhuttelevuus maalauksina on kasvanut. Tämä tulee korostetusti esille nyt nähtävillä olevassa Lampi-sarjassa, jota näyttelyn onnistunut ripustus tukee.
Heiskan uudet maalaukset poikkevat aiemmista siinä, että kun kohteena on ennen aikuinen nainen on keskipisteenä nyt nuori tyttö. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sisätilat ovat vaihtuneet luonnonamisemaksi - sarjan nimen mukaisesti metsälammeksi. Vaikka pohjana on edelleen valokuva, maalausprosessin kautta se muuttuu mielikuvitusmaisemaksi - kuin joutsenlammeksi, jolle tapahtumat sijoittuvat. Peilien ja veden aiheuttamien kuvajaisten avulla maalauksiin syntyy monitulkintaisia pirstaloituneita ja niiden kautta unenomainen ilmapiiri.
Vaikka kaikissa töissä on henkilöhahmoja, jotka jopa osin siirtyvät maalauksesta ja teossarjasta toiseen, huomio kiinnittyy ennen kaikkea maalausten kokonaistunnelmaan. Maalausten taustalla olevat kertomukset ja niiden sadunomaisuus suodattuvat katsojan päässä mielenmaiseman ja katsojan alitajunnan kuviksi. Kaiken pohjana on luonnollisesta Heiskan taidokas maalaustekniikka. Kyseessä ovat ennen kaikkea maalaukset, joista voi nauttia niin halutessaan puhtaana maalaustaiteena etenkin kun abstraktisuus on uudessa sarjassa lisääntynyt.
Erityisen onnistuneita ovat nuoria naisia ja tyttöjä tylli- tai juhlapuvuissa kuvaavat teokset. Niissä tytöt ovat kävelyllä usvaisessa metsässä saapuen pienelle lammelle. Veden ja heijastavien pintojen merkitys on tärkeä sekä maalausten komposiolle että niiden tunnelmalle. Ballerinanoloinen tyttö kahlaamassa metsälammella herättää unenkaltaisen tunnelman, jota korostaa henkilöhahmon kahdentuminen tai moninkertaistuminen heijastusten kautta.
Metsälammen luonnonmaisemaan sijoittuvien töiden rinnalla hyvä esimerkki Heiskan maalaustyylin toimivuudesta on se, miten hän muuttaa tavallisen olohuonenäkymän peiliheijastumien ja ekspressiivisen maalaustekniikkansa avulla Liisan ihmemaaksi.
Kokonaisuutena Heiskan maalaukset ovat muuttuneet entistä abstraktimmeiksi. Niissä on edelleen aina mukana ihmishahmo tai hahmoja, mutta niiden merkitys on muuttunut pienemmäksi jääden usein viitteelliseksi tai valoenkelin kaltaiseksi aaveeksi. Samalla teosten puhuttelevuus maalauksina on kasvanut. Tämä tulee korostetusti esille nyt nähtävillä olevassa Lampi-sarjassa, jota näyttelyn onnistunut ripustus tukee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti