Kukaan ei voi tuntea toista - Koskettava kuvaus juutalaisuudesta
Amos Oz: Tarina rakkaudesta ja pimeydestä. Amos Brotherus ja Miina Turunen. Kuva: © Suomen Kansallisteatteri/ Stefan Bremer
Kansallisteatteri on kunnostautunut uudisnäytelmien lisäksi dramatisoimalla useita johtavien nykykirjailijoiden romaaneja näyttämölle. Viime syksynä tähän joukkoon liitettiin israelilainen Amos Oz, merkittävin israelialainen nykykirjailija ja moneen otteeseen Nobel-ehdokkaaksi mainittu. Aiemmin näyttämösovituksia on tehty onnistuneesti muun muassa Paul Austerin Vertigosta sekä parhaillaan ohjelmistoss olevasta Ian McEwanin Lauantaista. Ozin kohdalla valinta kohdistui omaelämänkerralliseen romaaniin Tarina rakkaudesta ja pimeydestä
(Sippur al ahava ve-hosekh,
2002, suomennettu 2007).
Ozin perhe - alkuaan Klausner
- muutti Vilnasta Palestiinaan vuonna 1933 juutalaisvainojen alkaessa. Perhe
oli hyvin koulutettu ja sivistynyt - molemmilla vanhemmilla oli useampi
yliopistotutkinto ja he puhuivat ja lukivat useita kieliä. Jerusalemiin
emigroituneet juutalaiset olivat kirjanoppineita ja älymystöä, mutta heillä oli
vähän tietoa käytännön töistä. Ozin perhe kuten monet muutkin olivat asenteiltaan eurooppalaisia ja heillä oli vaikeuksia kotiutua Palestiinaan. He myös
joutuivat tyytymään koulutustaan vaatimattomampiin töihin ja esimerkiksi Ozin perhe asui vaatimattomassa kellariasunnossa. Näytelmän ohjaaja Mikaela Hasán ja lavastaja Alisha
Davidow ovat tavoittaneet ajan hengen erinomaisesti ensimmäisen näytöksen
interiööreissä, joita leimaavat kirjahyllyt, jotka toimivat tilanjakajina ja joiden avulla näyttämö muutetaan
sopivaksi eri kohtauksiin.
Näytelmäsovitus on tehty taidokkaaksi sekoittamalla historialliset muistumat nykyhetkeen. Juhani Laitala esittää todentuntuisesti kirjailijaa nykyhetkessä sekä esittää kertojana muistelmapaloja lapsuudestaan niin, että kirjailijaa lapsuudessa esittävä poika (näkemässäni esityksessä Pablo Ounaskari) on lähes mykkärooli. Poika lausuu ensimmäiset, sitäkin merkittävämmät, repliikkinsä vasta näytelmän lopussa. Tehokas ratkaisu, joka toimii erinomaisesti. Amosin vanhempia näyttelevät aidontuntuiset Miina Turunen ja Ilja Peltonen. Näyttelijäkaartissa on mukana myös Karin Pacius, joka näyttelee useita tärkeitä sukulaisrooleja ja jotka kytkevät perheen ympäröivään todellisuuteen ja juutalaisyhteisön monimuotoisuuteen.
Ensimmäisen näytöksen
painopiste on eurooppalaisjuutalaisten, Palestiinaan emigroituneiden, ja arabien välisissä suhteissa sekä Israelin valtion perustamiseen johtaneissa
vaiheissa. Perhe yrittää olla tasapuolinen ja haluaisi palestiinalaisvaltion,
jossa juutalaiset ja arabit voisivat elää rauhassa, mutta samaan aikaan
sionismi nostaa vääjäämättä kannatusta. Amoz Oz kirjoitti lapsena kirjeitä
Englannin kuninkaalle Yrjö VI:lle sekä muille valtiomiehille itsenäisen juutalaisvaltion puolesta.
Ensimmäinen näytös päättyy
Israelin valtion perustamiseen. jolloin perhe, ehkä ainoan kerran, tuntee
yhteenkuuluvaisuutta ja aitoa iloa. Ertyisesti äidin on kuitenkin vaikea löytää sopusointua ristikkäisten paineiden puristuksessa.
Amos Oz: Tarina rakkaudesta ja pimeydestä. Amos Brotherus. Kuva: © Suomen Kansallisteatteri/ Stefan Bremer
Toinen näytös keskittyy enemmän perheen ympärille. Äidin mielenterveys horjuu ensimmäistä kertaa jo ennen itsenäisyyden saavuttamista. Lääkäri määrää hänet Tel Aviviin, jonka ilmanala ja aurinko voisivat vaikuttaa suotuisasti hänen masennukseensa. Kaikki päättyy kuitenkin kohtalokkaasti äidin itsemurhaan vuonna 1952 Amosin ollessa vain 12-vuotias. Pojan ei anneta nähdä äitiään eikä hänta päästetä edes hautajaisiin. Tapahtuma jättää pysyvän jälkensä pojan mieleen ja hän yrittää pyyhkiä sen pois mielestään. Vuosikymmeniksi. Näytelmän keskeinen teema ja opetus on, että kukaan ei voi tuntea toista. Kuinka voisikaan, kun ei tunne edes itseään. Kaikki on salassa ja mielensopukoita on mahdoton saavuttaa.
Toisen näytöksen toinen
keskeinen tapahtuma on isän ja Amosin vierailu arabiylimyksen luona. Amos
yrittää käyttäytyä hienosti mutta halutessaan tehdä vaikutuksen Aisha-neitoon,
teloo vahingossa tämän veljen jalan. Katastrofi jää pysyvästi pojan mieleen,
sillä anteeksipyyntö ja asian sovittelu ei ole mahdollista, koska ennen siihen
ryhtymistä poliittinen tilanne muuttuu ja uusi vierailu on mahdoton. Kuinka
paljon vahingossa tapahtuneet tilanteet ovat vaikuttaneet juutalaisten ja
arabien välisiin suhteisiin vusoikymmenten aikana?
Amos Oz on muuttunut
siomistista kahden palestiinalaisvaltion politiikan kannattajaksi ja hän pyrkii vaikuttamaan
aktiivisesti Israelin poliittisiin päätöksiin.
Näytelmä on erinomainen kuvat
Palestiinan tilanteesta ja siihen johtaneista syistä. Mutta Oz ei olisi merkittävä
kirjailija tulkitessaan vain historiaa ja juutalaisten perimää, vaan ennen
kaikkea kielellisenä taiturina, jonka runollinen kieli nostaa pintaan
monimuotoisen kirjallisen ja tunteisiin vetoavan pohdinnan.
Näytelmä on toteuttu
tyylikkäästi viimeistä piirtoa myöten. Se on hienovireinen ja sykähdyttävä kokonaisuus,
jossa on ajankuvan mukaiset lavasteet ja puvut ja jota musiikki ja valot
hienosti täydentävät. Lavastuksen paperiliuskoista toteutettu katto liittää näytelmän
sen sangen kirjalliseen kirjalliseen taustaan.Toisessa näytöksessä paperiliuskoja
lukuunottamatta lähes tyhjä näyttämökuva keskittää tapahtumat ja viestin
oleellisimpaan.
★★★★☆
Amos Oz: Tarina rakkaudesta ja pimeydestä. Suomen Kansallisteatteri, Willensauna. Ensi-ilta 6.9.2013. Arvio perustuu esitykseen 15.3.2014.
Ohjaus: Mikaela Hasán, dramatisointi: Mikaela Hasán yhteistyössä Michael Baranin kanssa, lavastus: Alisha Davidow, puvut: Anna Sinkkonen, valosuunnittelu: Ilkka Niskanen, äänisuunnittelu: Tuuli Kyttälä ja videosuunnittelu: Pyry Hyttinen.
Rooleissa: Ilja Peltonen, Juhani Laitala, Karin Pacius, Miina Turunen ja Pablo Ounaskari (Amos Brotherus).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti