27.3.2014

Ari Pelkonen - Remain a Stranger

Galleria G, 12-30.3.2014

Puupiirroksen uudet tuulet


Ari Pelkonen: Remain a Stranger, Galleria G, 2014








Taidegraafikko Ari Pelkonen (s. 1978) herätti huomiota jo taiteilinjauransa alkuvaiheessa - hän valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2006 - ja nousi laajempaan yleiseen tietoisuuteen tultuaan valituksi Vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 2012. Hän on tullut tunnetuksi erityisesti puupiirroksistaan, joiden aiheina ovat ihmishahmot. Pelkonen on graafikko, joka puupiirrosten ohella tekee myös litografioita. Taidegraafikoiden Galleria G:n näyttelyssä on esillä myös Pelkosen ensimmäinen videoteos.

Pelkosen uusin näyttely Remain a Stranger Galleria G:ssä tuo esille uuden puolen Pelkosen taiteilijanluonteesta. Uusissa uniikkitöissääm Pelkonen yhdistää puupiirroksen ja maalauksen. Samalla kun työt ovat kasvaneet kokoa, kuva-aiheet ovat yksinkertaistuneet ja pelkistyneet maalauksellisemmiksi. Henkilöhahmot ovat edelleen selvästi näkyvissä ja kertovat omaa tarinaansa, mutta nyt entistä enemmän hahmoina ja maaluaksellisina kuva.aiheina. Pelkosen mukaan muotoaan muuttavat henkilöhahmot ovat teosten lähtökohtina. Ne ovat osa keskenjääneitä kertomuksia, tuntemattomia vieraita, jotka luovat jännitystä kuvien taustalle. Mustat ja tummat varjomaiset hahmot ja naamiot tekevät hahmoista salaperäisiä ja unenomaisia.

Ari Pelkonen: Man, 2014, puupiirros kankaalle,
















Teokset on toteutettu akryylivärillä kankaalle, jonka päälle on liimattu ohuelle japaninpaperille vedostettu puupiirros. Puupiirroksissa näkyy puun syyt ja rakenne,  mikä tekee teoksen pinnasta hyvin elävän. Paperin ja puupiirroksen vaikutuksesta myös akryyliväri saa uutta eloa.

Ari Pelkonen: Man, 2014, ja Dive and melt, 2014, puupiirros kankaalle


On merkillepantavaa, miten puupiirros elää Suomessa varsinaista nousukautta. Meille on kasvanut uusi graafikkosukupolvi, joka käyttää vanhaa tekniikkaa taidokkaasti, suuressa koossa ja värillisenä. Moni tekijä on kehittänyt oman tekniikkansa ja tavan tehdä taidetta. Puupiirrosta käytetään nyt usein uniikkitöiden tai lyhyiden sarjojen tekemiseen. Puupiiros on valittu tekniikan mahdollistamien vaikutelmien ja elävän struktuurin vuoksi, ei niinkään pitkien,  monistettavien sarjojen vuoksi eikä tuottamaan edullista joka kodin taidetta. Tässä joukossa Ari Pelkonen on luonut kokonaan oman kuvamaailmansa ja tekniikkansa, joka vie taidegrafiikkaa eteenpäin ja hämärtää eri taidetekniikoiden välisiä raja-aitoja.

Ari Pelkonen: Stranger, 2014.
           













Ari Pelkonen: Tide, 2014, puupiirros kankaalle,






Galleria G:n näyttelyssä on esillä kahdeksan puupiirrosmaalausta, joista suurimmat ovat kooltaan 150 x 140 cm sekä videoteoksen, joka kertoo ja linkittää puupiirosten maailman taiteilijan inspiraation lähteisiin ja pintastruktuurin.

Näyttelyn töistä vahvimman vaikutuksen minuun tekivät etuhuonessa ovat Dive and Melt ja Man, joissa henkilöhahmot sulavat ja muuttavat muotoaan  figuratiivisiki kuvaelemeteiksi. Näiden lisäksi pidin suuresti näyttelyn eräänlaisesta nimikkoteoksesta Stranger (Muukalainen), jossa puupiirroksen rakenne ja harmoniset värit tulevat erityisen hyvin esille. Mustan ja maavärien lisäksi osassa töitä on mukana myös Pelkosen töistä jo aimmein tuttua vihreää.

Ari Pelkonen: Wall, 2014, ja Green eyes, 2014 ,puupiirros kankaalle,


Kuten mainittu Pelkosen teokset kertovat peiteltyä tarinaa, joka jää osin salaisuuden verhon taakse. Niiden henkilöhahmot kätkeytyvät mustan ja harmaan huomaan paljastamatta itseään. Teoksia voi tarkastella kertomuksina, jotka ovat olleet taiteilijn työn lähtökohtana. Niitä voi tarkastella myös inhimillisiä piirteitä omaavina puhtaina maalauksina.

Kaikki näyttelyn teokset - kahta lukuunottamatta - ovat tältä vuodelta. Mielenkiinnolla jään odottamaan mihin suuntaan Pelkonen jatkaa tekniikkansa kanssa ja miten puupiirros mahdollisesti kehittyy yhä maalauksellisempaan suuntaan.

★★★★☆

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti