6.10.2013

Timo Heino

Helsingin taidemuseo 13.9-17.11.2013






Koivuniemen herra / Whip Master, 2007
kumilla päällystetty puu, linnunmunat /
rubber plated wood, bird eggsSara Hildénin taidemuseo /
Sara Hildén Art Museum
© Kuva/Photo: Jussi Tiainen

Timo Heinon näyttely Helsingin taidemuseossa Tennispalatsissa jatkaa museon näyttelysarjaa, jossa on esitelty kiinnostavimpia nykytaiteilijoitamme. Heinon näyttely on saanut erinomaiset tilat museon toisessa kerroksessa, jonka valoisa ja avara näyttelytila tekee oikeutta Heinon upeille töille. Heino on keskipolven kuvataiteilija, joka on tinkimättömästi seurannut omaa tietään. Näyttely on poikkileikkaus Heinon tuotannosta viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajalta.

Näyttely koostuu pääosin tilateoksista sekä materiaalikollaaseista. Heinolle on tyypillistä käyttää kierrätysmateriaaleja ja yhdistää niitä yllättävillä tavoilla. Käytetyt materiaalit ulottuvat lehtileikkeistä luihin ja aina huonepölyyn saakka. Monilla teoksilla on luontokytkentä, mutta luut, veri ym. materiaalit on koottu kuolleista eläimistä tai eläimiä vahingoittamatta. Heinon töillä on tarkoitus saada ihmiset ajattelemaan, olipa sitten kyse luonnonsuojelusta, eläintensuojelusta tai muista yhteiskunnallista puheenaiheista. Heino ei kuitenkaan julista, vaan hänen teoksissaan on aina mukana juju sekä runsaasti huumoria.

Teokset ovat aina moniselitteisiä ja antavat tilaa erilaisille tulkinnoille. Esimerkiksi Koivuniemen herra viittaa nimellään vanhaan lasten kurituskeinoon eli koivunvitsaan. Kun puunoksat on verhottu kumilla ja oksille sijoitettu munia, saa vitsankäyttö kokonaan eri merkityksen. Onko kyse eroottisesta viestistä jää katsojan arvioitavaksi.

Heinon teokset eivät ole luonteeltaan monumentaalisia, mutta hän ottaa hyvin haltuunsa myös Tennispalatsin suuren tilan. Tästä on paras esimerkki koko pitkän seinän peittävä kollaasi Hyönteiskokoelma, joka on koottu myytävien autojen ilmoituksista. Taiteilija on koonnut kuvia myytävänä olevista käytetyistä autoista vuosien ajan, jotka nyt ovat löytäneet paikkansa Tennispalatsista. Kokonaisuus on uskomattoman elävä ja kaunis. Yksittäisiä "hyönteisiä" ei erota, mutta kiehtovaa on tietää, ettei yksikään autohyönteinen ole toisensa näköinen.

Useimmilla töillä on yhteys luontoon ja luonnonsuojeluun. Näistä ehkä puhuttelevin on Kasvatuslaitos. Se on kaksivaippainen metallihäkki, jonka sisällä on pyöreitä turkispalloja (tehty vanhoista turkishatuista). Häkki tuo yhtä helposti turkiseläinten kasvatuslaitoksen kuin minkä tahansa häkin, jonka vankina itse kukin meistä voi olla. Tunnelma korostuu, jos astuu sisälle häkkiin. Toki Kasvatuslaitos on innostava jo pelkästään esteettisesti.

Parasta Heinon taiteessa on se, että se ei tarjoa vain yhtä valmiiksi pureskeltua ratkaisua, vaan antaa katsojan mielikuvitukselle materiaalia tehdä omat johtopäätöksensä.
 
Mainittakoon että Heinon julkisia töitä on esillä Helsingissä: pysyvästi Rastilan metroasemalla sekä tämän näyttelyn ajan Kampin metroasemalla. Kalasatamaan valmistuu keväällä 2014 Heinon uusin julkinen teos Veteen piirretty viiva.








 
Kasvatuslaitos / Reformatory, 2001
turkis, teräs, kumi / fur, steel, rubber
Nykytaiteen museo Kiasma / Museum of Contemporary Art Kiasma
© Kuva/Photo: Jussi Tiainen











Hyönteiskokoelma (yksityiskohta) / Insect Collection (detail), 2005
sanomalehti pahvilla, kollaasi-installaatio /
newspaper on cardboard, collage installation
© Kuva/Photo: Jussi Tiainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti