7.8.2014

VII Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu - Alkukilpailut 7/8

Tuomaristolle paineita


Korealainen sopraano Sunyoung Seo on yksi naistenkilpailun suosikeista. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.









Neljännen ja samalla viimeisen alkueräpäivän Sibelius-Akatemiassa aloitti suomalainen sopraano Hannakaisa Nyrönen (s. 1985) Hän on valmistunut Sibelius-Akatemiasta vuonna 2011. Hänellä on kaunis ääni, mutta lieneekö johtunuut jännityksestä vai lämmöstä, mutta hän ei valiettavasti syttynyt parhaimpaansa Bachin Magnificatissa eikä Donna Elviran aariassa Mozartin Don Giovannista. Sen sijaan hänen elöytymikyvystään ja äänestään saatiin nauttia Schubertin liedin Die Forelle ja Luzzin Ave Marian parissa.


Suomalainen sopraano Hannakaisa Nyrönen. Kuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.








Toisena laulajana oli vuorossa ukrainalainen baritoni Oleksandr Pushniak (s.  1983). Hänellä on muheka baritoni ja työskentelee parhaillaan  Braunschweigin oopperassa. Hän lauloi Donnerin osan Castorfin ohjaamassa Reininkullassa Bayreuthissa 2013. Hän oli valinnut ohjelmaansa Louis Spohrin aarian ja Ostapin aaria Lysenkon oopperasta Taras Bulba. Liedeinä hänellä oli Schubertin Die Forelle ja Tšaikovskin Otšego. Voi olla, että melko tuntemattiomat teosvalinnat ja staattinen esitys koituvat hänen kohtalokseen äänen painoarvosta huolimatta.

Kolmas laulaja oli saksalainen koloratuurisopraano Tatjana Schneider (s. 1987). Hän on osallistunut lukuisiin kilpailuihin ja opiskellut mm. Hans Eisler Akatemissa Berliinissä. Hänellä oli ohjelmassa Vivaldin Judithan aaria sekä Donizettin Lucian aaria Regnava nel silenzio Lucia di Lammermoorista. Näitä täydensivät Straussin Ich Schwebe ja Dell'Acquan Villanelle. Hänellä olivat korukuviot, tyyli ja tulkinta varmassa hallinnassa

Tauon jälkeen oli vuorossa korealainen sopraano Sunyoung Seo (s. 1984). Hän on opiskellut sekä Koreassa että Saksassa ja saanut useita ensipalkintoja mm. Tšaikovski- ja Maria Callas -kilpailuissa 2011. Hänellä oli ohjelmassaan Händel-numerona Messias-oratorion aaria How beautiful are the feet sekä aariana Butterflyn aaria Puccinin Madama Butterflysta. Liedeiksi hän oli valinnut Mahlerin Lob des hohen Verstandes sekä Ravelin La flute enchantée. Hänen esityksistään paitoi mattitaito kaikilla osa-alueilla jotka tukivat hänen kaunista ääntään. Hän kuuluu ehdottomasti kilpailun suosikkeihin.

Israelilais-saksalainen  mezzosopraano Hagar Sharvit (s. 1986) on kokenut kilpailija ja taskussa mm. voitto Brahms-kilpailuista. Hän oli valinnut ohjelmaansa Händel-aariaksi Lucretian aarian sekä aarianumeroksi Ottavian aarian Monteverdin Poppean kruunauksesta. Liednumerot olivat Wolfin Mignon ja Schubertin Der Zwerg. Hänen varmat tulkintansa kuuluivat kilpailun parhaimmistoon.

Aamuerän päätti valkovenäläinen baritoni Ilya Silchukov (s. 1989). Hänelläkin on runsaasti kilpaiiluja takanaan. Ohjelmaksi hän oli valinnut Graunin aarian Der Tod Jesu sekä Guglielmon aarian Mozartin Cosi fan tuttesta. Liedeinä Rimski-Korsakovia ja Schumannia. Kaikki ammattimaisesti tulkittuina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti