10.8.2014

VII Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu - Välikilpailu 3/4

Finaalipaikkoja jaossa



Leon Kosavic. Kuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.








Sunnuntain ensimmäiseen välierään oli valikoitunut useita alkuerien suosikkeja ja siksi yleisö sai kuultavakseen kilpailun sijaan monta todella tasokasta konserttia. Leikillisesti maaottelua käytiin kroatialaisten, korealaisten ja ukrainalaisten kesken täydennettynä venäläisedustuksella. Tässä vaiheessa kilpailu näytti kääntyvän kroatialaisten voitoksi.

Välierän ensimmäinen laulaja oli nuori kroatialainen baritoni Leon Kosavic (s. 1991), joka valloittavalla persoonallaan, mukautumiskyvyllään ja vaihtelevilla tulkinnnoillaan oli valloittanut yleisön alkuerässään. Välierään hän oli valinnut hieman vakavamman ohjelman, johon kuuluivat Sibeiuksen laulu Fågellek, kuusi Schubertin laulua Heinrich Heinen teksteihin sekä aariana Malatestan aria Donizettin Don Pasqualesta, jolla tunnelma jälleen kerran muuttui. Ihailin hänen baritoninsa väriä äänenkäyttöä sekä ennenkaikkea tulkintoja, joissa sekä hänen muusikkoutensa että hyvä tekstin ääntäminen  - saksassa - auttoivat. Kosavic kuuluu edelleen suosikkien joukkoon finaalipaikkoja ja palkintosijoja jaettaessa. Kosavicin välieräsuoritukset.


Liparyt Avietisian.  Kuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014. 



Toisena esiintyjänä oli vuorossa ukrainalainen tenori Liparyt Avietisian (s. 1990). Hänen upea ternorinsa herätti ihastusta alkuerässä ja sijoitti hänet kolmen todella vahvan tenorin kärkiryhmään. Välierään hän oli valinnut seitsemän Tsaikovskin laulua, Sibeliuksen Soluppgångin ja aariana Don Josén kukkaisaarian Bizet'n Carmenista. Niin hienosti ja kauniilla äänellä kuin hän ohjelmansa esittikin, joista erityisesti Tsaikovskin laulut olivat mieleenpainuvia, jäi hän tenoraalisessa loistossa Kimin lauantaina esittämän Edgardon varjoon ja näin valitettavasti jää ilman loppukilpailuppaikkaa. Avietisianin välieräsuoritukset.


Matija MeićKuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.



Sen sijaan toinen kroatialainen baritoni Matija Meić (s. 1986) pani pelin tiukaksi. Hän oli yksi omista suosikeistani jo alkuerissä ja nyt hän nosti panoksia erinomaislle ohjelmistovalinnallaan sekä upeilla tulkinnoillaan. Hänenllä on ehkä paras tekninen koulutus mukaanlukien kielten tuntemus. Hän oli laatinut hieman riskipitoisen ohjelman. Avausnumerona oli Tauno Pylkkäsen Pastorale Aino Kallaksen tekstiin. Siinä hän osoitti täydellistä suomenkielen lausuntaa sekä teki tulkinnan, jollaista vain ani harvoin kuulee. Liedosastoksi hän oli valinnut viisi laulua brittiläisen Gerald Raphael Finzin sarjasta Let us garlands bring. jonka sanat ovat Shakespearen. Niissä hän pääsi näyttämään sekä äänensä taipuisuuden että tulkinnan monipuolisuutta. Hän päätti osuutensa Enricon aariaan Cruda, funesta smania Lucia di Lammermoorista.. Hänen taitavana pianopartnerinaan oli Tuula Hällström. Meicin välieräsuoritukset.


Ekaterina Morozova. Kuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.



Tauon jälkeen vuorossa olivat naiset. Ensimmäisenä oli vuorossa venäläinen sopraano Ekaterina Morozova (s. 1987). Hänellä on suuri kantava ääbni ja voimakas tunneilmiaus. Liäski hänellä oli myös erittäin kauniit ja kantavat pianissimot. Hänen ohjelmansa oli valittu osin riskillä ja osin varman päälle.Useimmista muista venäläisistä osanottajista poiketen hänen ohjelmansa keskiössä oli viisi Sergei Prokofjevin laulua Anna Ahmatovan runoihin. Hän esitti ne suurella tunteella ja taidolla. Hän aloitti ohjelmansa Imogeneen aarialla Bellinin oopperasta Il Pirata, jossa hän pääsi näyttämään suurtenlavojen tenhovoimaansa. Suomalaisteokseksi hän oli valinnut Sibeliuksen Diamanten på marssnön saksankielisen version. Keskittymällä parhaaseen osaamiseensa Morozova saattoi hyvinkin varmistaa loppukilpailupaikan. Näin ainakin omalla listallani. Hänen pianistinaan oli Hans-Otto Ehrström joka tarjosi nautittavaa kuultaaa varsinkin Pprokofjevin parissa. Kosekattav konserttiosuus kaiken kaikkiaan. Morozovan välieräsuoritukset.


Sunyoung SeoKuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.



Aamun välierän viimeinen esiintyjä oli korealainen sopraano Sunyoung Seo (s. 1984), jonka Madama Butterfly nosti alkuerän perusteella yhdeksi suurista suosikeista. Välierässä hän esitti Sibeliuksen Flickan kom hyvin eläytyen ja hyvällä ruotsilla. Aarianumerona hänellä oli Neddan aaria Leoncavallon I Pagliaccista. Se täydensi kuvaa hänestä tulevana italialaisen oopperan tähtenä. Suurimmat odotukset oli kuitenkin pantu lauluosuuteen, joksi hän oli valinnut Richard Straussin laulusarjan Vier letzte Lieder. Se onnistui yhteistyössä Kristian Attilan kanssa eriomaisesti, vaikka sarja onkin totuttu kuulemaan orkesterisäestyksen kanssa. Seo tarjosi kokonaisen konserttiohjelman, jota kuunnellessa unohti olevansa kilpailuissa. Itseasiassa näin on käynyt välierien aikana jo useasti.
Seon välieräsuoritukset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti