10.8.2014

VII Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu - Välikilpailu 1/4

Kilpailu jatkuu tasaisena



Romanialainen sopraano Iulia Maria Dan otti Musiikkitalon hienosti haltuunsa ja nosti osakkeitaan. Kuva: Heiki Tuuli, Mirjam Helin, 2014 







Alkuerien jälkeen Mirjm Helin -kilpailu siirtyi vanhasta Sibelius-Akatemian salista Musiikkitalon konserttisaliin. Muutos oli kohtuullisen suuri sekä laulajille että yleisölle. Samalla kun puitteet muuttuivat suuremmiksi, jäi pahin helle taakse. Totuttelu salin akustiikkaan oli osalle laulajista helppoa ja osalle se vaati enemmän työtä. Muutama laulaja, jonka ääni täytti helposti Sibelius-Akatemian ja jonka uskoi helposti täyttävän myös Musiikkitalon, tuntui yllättäem joutuvan taistelemaan saadakseen salin haltuunsa. Musiikkitalon akustiikka ei kokemuksen perusteella ole paraas laulajille. Monelle kuulijalle kilpailu oli varmasti myös ensimmäinen mahdollisuus kuulla liediä tässä salissa. Jälleen täytyy todeta, että istumapaikalla on Musiikkitalossa on suuri merkitys kuulokokemukseen. Itse istuin takapermannolla, josta kuultuna osa laulajista jäi melko etäisiksi etenkin aamum välierässä. Ilmastointilaitteiden hurina häiritsi paikoitellen kuuntelukokemusta.

Sibelius-Akatemian tiiviistä ja joka kuumasta tunnelmasta siirryttiin neutraalimpaan ja osin etäisempään ilmapiiriin. Heti on kyllä myös todettava, että osaava laulaja saa aikaan erinmaista laulua myös Musiikkitalossa ja päivän kuluessa tunnelma katsomossa nousi jälleen nyt korkealla olevaan kattoon. Kaikki jatkossa olevat laulajat ovat erinomaisia tai vähintään hyviä. Siksi välikilpailussa olikin helppo keskittyä pienoiskonsertteihin, kun ei tarvinnut pelätä yhdenkään laulajan puolesta. Kaikki esitykset ovat kuultavissa vuoden ajan YLE Areenassa.


Hansung Yoo. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.


Välierät aloitti kuten alkuerätkin korealainen baritoni Hansung Yoo (s. 1985). Hän on kokenut kilpailija ja laulaja joka on sisäitänyt esittämänsä ohjelmiston eriomaisesti. Hänellä on mahdollisuus keskittyä tulkintaan kun tekniikka ja esimerkiksi kileten lausuminen ovat hallinnassa. Hän oli päätynyt ohjelmassaan laulukokoelmaan, jossa eri säveltäjine kappaleet seurasivat toisiaa kuitenkin loogisessa järjestyksessä. Hän pääisi esittämään taitojaan ja linjakasta lauluaan neljällä kielellä. Suomalaiseksi lauluksi hän oli Yrjö Kilpisen Leinon runoon säveltämän Illalla. Se oli sekä tulkinnnan että ääntämyksen kannalta yksi parhaista ulkomaalisen esittämästä suomalaisesta laulusta tähän mennessä. Ooppera-aariakseen Yoon oli valinnut Gérardin aarian Giordanon Andrea Cheniérista, jossa hän ehkä selvimmin joutui kamppailemaan akustiikan kanssa. Yoon esitykset välierässä.


Rihab Chaieb. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.


Toisena oli vuorossa kanadalainen mezzosopraano Rihab Chaieb (s. 1987). Hän aloitti välieräohjelmansa Rosinan aarialla Rossinin Sevillan parturista, joka ei valitettavasti onnistunut täydellisesti. Hänen ohjelmansa oli kunnianhimoinen, sillä sen rungon muodostivat viisi Alberto Ginasteran argentiinalaista laulua eikä suomalainenkaan laulu ollut tavallisimmasta ja helpoimmasta päästä (Sallisen Ei mikään virta). Näissä hän pääsi hyvin esittelemään kaunista ääntään ja eläytymiskykyään. Ginasterassa hyvä yhteistyö Kiril Kozlovskyn kanssa tuli myös hyvin esille. Chaiebin esitykset välierässä.


Siman Chung. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.


Kolmas laulaja oli korealainen kontratenori Siman Chung (s. 1983). Hän teki alkuerässä vaikutuksen bravuurisella tekniikallaan joskin tulkintaa olisi kaivannut lisää. Samat elementit tulivat esille myös hänen välieräohjelmassaan, joka sisälsi yhteensä kuuden säveltäjän teoksia viidellä eri kielellä. Tekninen taituruus tuli hyvin esille, mutta näinkin erilaiset laulut kuulostivat näin esitettyinä liian samankaltaisilta. Toisaalta vika saattoi olla myös kuulijassa, joka kuuli Sibeliusta ensimmäistö kertaa kontratenorin esittämänä. Kielten ääntämisessä olisi myös parantamisen varaa. Omimmillaan hän oli sen sijaan Händelin Rinaldon aariassa. Chungin esitykset välierässä.

Tauon jälkeen esiintymisvuoron sai romanialainen sopraano Iulia Maria Dan (s. 1987). Hän oli erän suurin yllättäjä, joka sai sekä salin että yleisön puolelleen. Myös hän oli valinnut ohjelmaansa koosteen kuudelta säveltäjältä mukana romanialaisen George Enescun Le galop. Hänen lyyrinen sopraanonsa läpäisi salin hienosti ja hänen esityksissään tuli esille sekä hyvä koulutus Baijerin valitionoopperan oopperastudiossa että kielitaito. Itse pidin myös hänen tulkinnastaan Sibeliuksen Svarta rosor -laulussa. Varsinaisen voiton hän keräsi Violettan suuressa È strano - aariassa Verdin Traviatasta. Siinä hänen hieno tekniikkansa ja korukuvioiden esittely pääsivät valloilleen. Alkuerässä hän oli omalla listallani rajatapaus jatkoon pääsyyn, mutta nyt hän onnistui tekemään aamun parhaan kokonaisuuden. Danin esitykset välierässä.

Anna-Maria Gieron. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.



Ensimmäisen välierän päätti saksalainen sopraano Anna-Maria Gieron (s. 1990). Hänella on kaunis kirkas lyyrinen sopraano, hyvä tekniikka ja tyylitajua. Näitä kaikkia hän pääsi esittelemään monipuolisessa ohjelmassaan (Schubert, Faure, Mahler, Strauss), joissa liedin perinteet tulivat hyvin esille. Sibelius-numerona oli suosituin Var det en dröm, joka sopi hänelle hyvin, Aariaksi hän oli valinnut Leîlan aarian Bizet'n Helmenkalastajista. Hyvät esitykset mutta tuskin vievät nuorta laulajaa vielä tässä kilpailussa finaaliin. Gieronin esitykset välierässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti