Liedin taitajat ja kontratenori astuvat esiin
Siman Chung, korealainen kontratenori hurmasi iltaerässä yleisön. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.
Illan toinen esiintyjä oli saksalainen baritoni Björn Bürger (s. 1985), joka kertaheiolla palautti uskon siihen, että myös nuorilla laulajilla on annettavaa liedin parissa. Bürger toi mieleen saksalaisen laulukoulun parhaita piirteitä, vertasipa joku häntä Olaf Bäriin Hän oli rakentanut ohjelmansa myös taidokkaasti aloittaen Taminon aarialla Taikahuilusta täydentän esityksensä Messias- oratorion aarialla sekä Schubertin ja Schumannin liedeillä. Erityisesti Schunmannin Ich grolle nicht oli hieno päätös ja kohokohta esitykselle ja paras lied tähän mennessä.
Myös kanadalainen mezzo Rihab Chaieb (s.1987) oli rakentanut hyvän ohjelman, jossa hän pääsi esittelemään monipuolisia kykyjään. Hänen ohjelmansa sisälsi Octavianin aarian Ruusuritarista, osan Pergolesin Stabat Materista sekä Poulencin laulun sekä Hugo Wolfin Mignon-laulun. Tyylikäs kattaus hyvin esitettynä.
Korealainen kontratenori Siman Chung (s, 1987) voitti yleisön puolelleen upealla tekniikallaan ja korukuvioillaan. Hänen esityksestään kävi hyvin ilmi se, miten opeasti kontratenorien tekniikka on kehittynyt viime vuosien aikana. Samalla kun ihailin Chungin tekniikkaa, jäin hieman miettimään, miten syvälliseen tulkintaan ääni antaa mahdollisuuden. Itselleni jäi varauksia Berlioz'n ja Mendelssohnin laulujen kohdalla. Sen sijaan Tancredin aaria Rossinin samannimisestä oopperasta oli täysosuma. Mielenkiintoista on nähdä, mihin tuomariston ymmärrys kontratenorien kohdalla yltää.
Illan toiseksi viimeinen esiintyjä oli suuriääninen romanialainen sopraano Iulia Maria Dan (s. 1987). Hän oli valinnut Händel-numeroksi Let the bright seraphin sekä ooppera-aariaksi Rusalkan laulun kuulle. Näitä täydensivät - jälleen kerran Rahmaninov- ja Strauss-numerot (Rosenband). Hienot esitykset mutta hieman pelkistetymmät tulkinnat ja enemmän pianissimoa peliin olisi voinut auttaa.
Illan päätti walesilainen sopraano Gwawr Edwards (s. 1984). Hänellä oli hieman pienehkö, kultivoitunut ääni ja ote esityksiinsä. Parhaiten hän pääsi esittelemään korulaulukuvioitaan Lindan aariassa Donizettiin oopperasta Linda di Chamonix.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti