5.8.2014

VII Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu - Alkukilpailut 1/8

Baritonit ensimmäisen alkuerän kärkeä


Mirjam Helin -kilpailun tuomaristo 2014: Ben Heppner (vas.), Nathalie Stutzmann, Franz Grundheber, Andrea Rost, Robert Holl, Maria Guleghina, Deborah Voigt ja oikealla tuomariston puheenjohtaja Jorma Silvasti. Kuva: Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.



Suomen Kulttuurirahaston yliasiamies, professori Antti Arjava totesi VII Kansainvälisen Mirjam Helin -kilpailun avaussanoissaan, että kilpailu on 30-vuotisen taipaleensa aikana noussut yhdeksi merkittävimmistä laulukilpailuista maailmassa. Tämän vuoden kilpailu juhlistaa samalla Suomen Kulttuurirahaston 75-juhlavuotta päättäen sen tärkeimmät juhlatilaisuudet.

Tuomariston puheenjohtaja, Savonlinnan Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti totesi omissa avaussanoissaan Mirjam Helinin merkityksen kilpailun luonteen ja ilmapiirin muodostumiselle. Samalla hän osoitti kiitokset juryn pitkäaikaiselle puheenjohtajalle Tom Krauselle, jonka humaani ja kannustava ote vei kilpailuja Helinin viitoittamaan suuntaan. Silvasti toimii nyt toisen kerran tuomariston puheenjohtajana.

Muutamien poisjääntien vuoksi kilpailuun osallistuu yhteensä 43 laulajaa eli kunakin alkueräpäivänä 11-12 ja kussakin alkuerässä 5-6 laulajaa.

Varsinaisen kilpailun avaajan rooli oli osunut korealaiselle baritonille Hansung Yoolle (s. 1985). Hän on opiskellut Hampurissa ja sijoittunut aiemmin toiseksi mm. Münchenin ARD-kilpailuissa. Hän olikin juuri sopiva aloittaja kisalle, sillä hänen kauttaan rima asettui heti lähdössä korkealle. Hänellä oli hyvä tekniikka ja ääni, joita hän pääsi esittelemään Bachin Jouluoratorion, Henri Duparcin ja Robert Schumannin laulujen sekä etenkin Charles Gounoud'n Valentinin aariassa. Selvä suosikki jatkoon, vaikka kielten ääntämys jättikin toivomisen varaa.

Toisena esiintymisvuorossa oli korealainen sopraano Soomin Yu (s. 1987). Hän oli parhaimmillaan Otto Nicolain Windsorin iloisten rouvien parissa esittäen elämänmyönteisesti Madame Fluthin aarian. Hänen kohdallaan tuli esille se, että monilla aasialaisilla laulajille on erinomainen tekniikka, mutta prantamisen varaa on sekä tulkinnoissa - etenkin oratorio- ja kantaattitehtävien tyylissä - sekä kielessä.

Ensimmäisen puoliajan täydensi kiinalainen basso Shi Zong (s. 1982). Hänellä oli suhteellisen kevyt ääni. Lisäksi hän oli ainoa kilpailuun osallistuva basso, joten monelle kuulijalle oli pieni pettymys se, ettei kisassa nähdä tällä kertaa varsinaisia bassoja. Hänen esityksisään positiivisimman kuvan antoi hänen aariastaan, joka oli Ferrandon aaria Verdin Trubaduurista, jota hän on esittänyt myös oopperalavalla. Myös Camille Saint-Saëns'n Dance macabre sujui luonteikkaasti.

Aamupäivän jälkimmäisellä puoliskolla esiintyivät venäläinen sopraano Irina Baikova (s. 1987) ja yhdysvaltalainen baritoni John Brancy (s. 1988). Baikovalla on kaunis ääni ja tulkintaa vaikka toisille jakaa. Laulaminen meni osin ylitulkituksi ja hän otti vapauksia, jotka jättivät kuulijan mietteliääksi. Johtuuko Richard Straussin juhlavuodesta, mutta alkukilpailuun oli moni laulaja valinnut Straussin laulun ja varsin moni sen seuraksi Rahmaninovia. Baikova oli omimmillaan juuri Rahmaninovin kanssa.

Aamupäivän viimeinen esiintyjä John Brancy on luontainen esiintyjä, jolla oli sekä laulutekniikka, ääni että esiintyminen kohdallaan. Hän oli valinnut ohjelmaansa Mache dich mein Herze rein Matteus-passiosta sekä Schubertin ja Rahmaninovin liedit päättäen osuutensa Thomas'n Hamletin aariaan. Jos Matteus-passion tulkinta saattoi olla ylitulkittu, hänen muusikkoutensa ja tulkintansa sekä liedeistä että Hamletin aariasta olivat tähän mennessä parhaat. Hän myös sai aikaan ensimmäisen varsinaisen huutomyrksyn yleisön joukossa.

Kilpailun kaikkia eriä voi seurata sekä paikan päällä että radion ja internetin välityksellä. Suirat nettistriimaukset, jotka ovat katsottavissa myös jälkikäteen, antavat hieman erilaisen kuvan esiintyjistä kuin salissa kuultu ja nähty. Lähetysikkunassa käyty keskustelu on oli myös varsin vilkasta ainakin sen kokoomalähetyksen yhteydessä, jota itse seurasin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti