6.8.2014

VII Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu - Alkukilpailut 4/8

Sopraanot vastaan baritonit


Kilpailun nuorin osanottaja ukrainalainen baritoni Dmytro Kalmuchyn nousi esityksellään saliyleisön suurimmaksi suosikiksi. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014.


Tiistain iltaerän kautta päästiin alkukilpailujen puoliväliin. Tämän vuoden kilpailulle sopi hyvin, että tähän erään oli valikoitunut kolme sopraanoa ja kolme baritonia, jotka ovat yleisimmät mukanaolevat äänityyypit.

Erityisen mielenkiinnon ja jännityksen kohteen muodosti, että mukana oli kaksi suomalaista: Olga Heikkilä, joka on tuttu mm. Lappeenrannasta sekä Wienissä opiskeleva Heli Huuki. Myös vahva bartonisarja sai uusia suosikkeja.

Kaikki tähän mennessä esiintyneet suomalaiset ovat onnistuneet hyvin ja heitä voi onnitella hyvin suunnitelluista ohjelmista, joiden parissa he myös pääsivät esittämään parastaan.


Suomalainen sopraano Olga Heikkilä. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014


Illan avasi suomalainen sopraano Olga Heikkilä (s. 1984) pianistinaan Kiril Kozlovsky. Hän esitti barokkiaarian Händelin Judas Maccabeuksesta jelmansa ja aarianumeronaan Nanettan aarian Verdin Falstaffista. Schumannin Melancholien vastapainoksi hän päätti esityksensä Poulencin Fêtes galantes -lauluun, joka räjäytti pankin. Hyvä ja erittäin monipuolinen esitys.

Suomalaisten välissä esiintyi brittiläinen baritoni Thomas Humphreys (s. 1988), jolla oli persoonallinen äänenväri. Hänen ohjelmansa oli varsin vakavahenkinen, jota introvertti esiintyminen korosti. Händelin, Schubertin ja Rahmaniovin jälkeen hän päätti osuutensa Valentinin rukouksen Gounod'n Faustista. Lisää elävyyttä niin hyvä tulee.

Suomen toinen edustaja oli sopraano Heli Huuki (s. 1984), joka myös onnistui hyvin ohjelmassaan. Hänen parhaat puolensa tulivat esille Oscarin aariassaVerdin Naamiohuveista, joka jätti yleisölle hyvän maun suuhun.


Suomalainen sopraano Heli Huuki. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014


Väliajan jälkeen siirryttiin baritonien valtakuntaan. Ensimmäisenä esiintyi korealainen Insu Hwang (s. 1983). Hänellä oli suuri ääni, joka on kuin luotu oopperalavoille ja sinne hänen kiinnostuksensa selvästi viittaakin. Hän esitti dramaattisesti niin aariansa kuin valitsemansa liedit. Parhaimmillaan hän oli Fordin aariassa Verdin Falstaffissa. Kun kielitaitokin oli kohtuullisesti hallinassa, hänellä on luvassa hyvä tulevaisuus euroopan oopperalavoilla. Hyvä lisä baritonisarjaan.

Kilpalun nuorin osanottaja ukrainalainen Dmytro Kalmuchyn räjäytti pankin ja nousi varmaan monen kuulijan listoilla voittajasuosikiksi. Tässä varmaan auttoi sekä hänen nuori ikänsä että persoonallisuutensa, mutta ennen kaikkea ääni. Se antaa mahdollisuudet vaikka mihin. Kalmuchyn ei liioin pelkää ottaa riskejä ja jopa Bach-aarian pitkät fraasit eivät saaneet häntä hermostumaan. Lopullisesti yleisö oli myyty Don Giovannin aarian Fin ch'han dal vinon myötä  Hän tulee tarjoamaan mielenkiintoisen ohjelman myös välikilpailussa, jossa hän laulaa mm. kahdeksan Richard Straussin laulua.

Illan päätti kreikkalainen sopraano Nikoleta Kapetanidou (s. 1988). Hänellä on hieno ja suuri oopperaääni, joka oli hyvin hallinnassa. Kun siihen yhdistyi vielä erinomainen draamantaju, on hänellä mahdollisuudet nousta suurtenkin oopperalavojen tähdeksi. Hän oli valinnut ohjelmaansa Händelin ja Gluckin (Alceste) aariat ja päätti hienoon tulkintaan Bergin Die Nachtigall-lauluun. Varsin korkealla omalla listallani.
iskukykyä ja temperamenttia kreikkalianen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti