7.8.2014

VII Kansainvälinen Mirjam Helin -laulukilpailu - Alkukilpailut 5/8

Tulkintaa kehiin


Ukrainalainen sopraano Kateryna Kasper teki tähän mennessä naisten sarjassa suurimman vaikutuksen tulkitsijana. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014



Kolmannen kilpailupäivän aamuerää leimasivat useat taitavat laulajat, joiden esityksissä huomio kiinnittyi erinomaisen laulutekniikan ohella tulkintoihin. Hienojen tulkintojen päivä.

Päivän ensimmäinen laulaja oli ukrainalainen sopraano Kateryna Kasper (s. 1986). Hän nousi naisten sarjan suosikkien joukkoon upeilla eläytyvillä tulkinnoillaan myös vähemmän tunnetuista lauluista. Näitä olivat Samuel Barberin Nuvoletta James Joycen tekstiin sekä Clara Schumannin laulu Die Lorelei. Barokkinumerona hänellä oli Vivaldin In furore iustissimoae irae , jossa hän todella pääsi esittämään tunteitaan ja aariana Annen aaria Stravinskin Hulttion tiestä, joka oli oiva lisä viime vuosisadan musiikkiiin.

Toisena lavalle astui korealainen tenori Beomjin Kim (s. 1990). Hänellä on loistokas tenori, joka vie vielä pitkälle oopperalavoilla. Upea äänimateriaali vei hänet surutta läpi myös liednumeroiden eikä kielten ääntämyksessäkään jäänyt  liikaa toivomisen varaa. Hänen tulkintansa Francesco Cilean Federicon valitus (Arleesitar), joka toi mieleen loistovuosikymmenten tenorit ja tunneilmaisun. Tällaiselle tenorille on vuorenvarmasti kysyntää, mitä osoittaa myös se, että hän on jo korjannut palkinnon useammasta kansainvälisestä kilpailusta.

Ennen taukoa esiintyi vielä kroatialainen mezzosopraano Jelena Kordić (s. 1986). Hän lauloi tummasävyisellä mezzollaan kauniisti osan Pergolesin Stabat Materista sekä maanmiehensä Blagoje Bersan laulun Seh dus dan ja saksalaisen Peter Corneliuksen laulun Trost. Sen sijaan aaria Donizettin oopperasta Roberto Devereux ei ollut paras mahdollinen valinta.

Tauon jälkeen aloitusvuorossa oli kroatialainen baritoni Leon Kosavic (s. 1991). Nuoren baritonin paras esitys oli Figaron aaria Aprite un po' quegliocchi Mozartin Figaron häistä.

Venäläisen sopraanon Albina Latipovan (s. 1989) kuuluu hyvään venäläiseen sopraanokouluun. Hänen esityksensä olivat monipuolisia ja niistä erityisesti Rahmaninovin Son kuului kisan tähtihetkiin. Pidin myös hänen Giuliettastaan Bellinin Capuleti e Monntechi -oopperassa. Moskovan ja Kazanin jälkeen opiskelu kansainvälisessä oppilaitoksessa voi auttaa kieletn ääntämyksen kanssa. Mutta yhdessä Kiril Kozlovskin kanssa esitetty Rahmaninov oli huippuesitys.


Ranskalainen sopraano Marion Lebegue teki suuren vaikutuksen tulkitsijana. Kuva Heikki Tuuli, Mirjam Helin, 2014




Aamusession viimeiseksi esiintyjäksi sopi erinomaisesti ranskalainen mezzosopraano Marion Lebegue (s. 1984) nimenomaan tulkitsijana. Hän oli yksi parhaista tulkitsijoista koko kilpailussa ja vaikka Bach-numero ei ehkä ollut kaikkein paras, niin Bergin Nacht ja Debussyn Recuillement olivat nautittavia. Santuzzan aariassa Pietro Mascagnin Cavalleria Rusticanassa hän päästi koko draamantajunsa esille. Säestäjänä upeäänisellä mezzolla oli Hans-Otto Ehrström. Kaiken kaikkiaan kannattaa jo tässä vaiheessa todeta. miten hyvin kilpailun kotimaiset pianistit ovat auttaaneet laulajia esittämään parastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti